在学生の方へ

  学修計画書について
  Regarding Plan for Completion of Course

※大学院履修心得を熟読してから学修計画書を作成してください。
  Note: Be sure to read the "Instructions on Graduate School Registration" in advance.

大学院履修心得

工学研究科規程第5条2項における履修方法は、「SYLLABUS 2017(工学研究科博士課程教授要目)」に 記されているとおりであるが、履修に際しては次の点に留意すること。

  1. 学修計画は速やかに指導教員に諮ってこれを定め、入学または進学後1ヶ月以内に指導教員を経て、研究科長に提出すること。 (詳細については、各専攻が実施するガイダンス等での指示に従うこと)
  2. 「授業科目」欄等の記入方法は、履修しようとする授業科目及び単位数を科目区分ごとに記入し、履修時期に該当する学年・学期欄に○印を付すこと。 通年科目については、2つの欄に○印を付すこと。
  3. 他専攻等科目を履修しようとする場合は、「学修計画書」に明記するともに、他専攻科目とそれ以外の科目で異なる以下の手続をとること。
    1. ◆他専攻科目:所定の受講申請票に必要事項を記入し、当該授業科目の開始日に授業担当教員に提出すること。
    2. ◆他研究科科目、大学院共通科目、全学教育科目等:教務課が交付する所定の「履修願」に必要事項を記入し、指導教員に承認印を受けた上で、教務課が定める期日までに教務課あて提出すること。
  4. 他大学大学院(名古屋工業大学大学院工学研究科、名古屋市立大学大学院芸術工学研究科、名古屋市立大学大学院薬学研究科、総合研究大学院大学物理科学研究科)との間における単位互換については、 専攻で実施の有無を確認すること。  単位互換となる授業科目を履修しようとする者は、「学修計画書」の「他専攻等科目」の科目区分欄に、その授業科目、開講大学院名等を明記するとともに、 教務課が交付する所定の「大学院特別聴講学生願書」に記入・押印し、指導教員及び専攻長の承認を受けたうえで、同課が定める期日までに教務課あて提出すること。
  5. 学修計画を変更、追加、削除等したい場合は、前期にあっては4月末、後期にあっては10月末までに教務課にて学修計画書の変更手続きをとること。

Instructions on Graduate School Registration

To register for the classes, follow these instructions as well as the Method of Completion (regulated by article 5 (2) in the Graduate School of Engineering Rules) in the “SYLLABUS 2017”.

  1. Complete the Plan for Completion of Course in consultation with your supervisor. Submit it through your supervisor to the Dean within a month after the start of the course (Details will be announced at each department’s orientation meeting).
  2. Fill in the course title and number of credits you will be taking for each course type. Put a circle in the column for which semester you will be taking it. For a full year course, put a circle in the columns for both semesters.
  3. If you are taking Courses from other departments or similar, fill the course title in the Plan for Completion of Course form, and follow the procedure according to the courses as below.
    1. ◆Courses from other departments: Fill in the designated Registration Application Form and submit it to the instructor at the first meeting of the class.
    2. ◆Courses from other graduate schools or similar: Fill in the designated Registration Request Form available at the Student Affairs Division and after getting approval from your supervisor, submit it to the Student Affairs Division by the designated period.
  4. Consult your department about credit transfer agreements among other universities (Graduate School of Engineering, Nagoya Institute of Technology; Graduate School of Design and Architecture, Nagoya City University; Graduate School of Pharmaceutical Sciences, Nagoya City University; School of Physical Sciences, the Graduate University for Advanced Studies). Those who desire to take the courses permitted under this credit transfer agreement should fill the course title and the university name in the ”Courses from other departments” section. Also fill in and affix your seal to the Graduate Class Audit Request Form available at the Student Affairs Division and submit it to the Student Affairs Division by the designated date after getting approval from your supervisor and the Head of your Department.
  5. When changing, adding or cancelling the registered courses, follow the proper procedures at the Student Affairs Division by the end of October for the autumn semester and by the end of April for the spring semester.

前期課程
Master’s Program
4月入学
April Entrance
和文(J)excel 和文(J)pdf
英文(E)excel 英文(E)pdf
10月入学
October Entrance
英文(E)excel 英文(E)pdf
後期課程
Doctoral Program
4月入学
April Entrance
和文(J)excel 和文(J)pdf
英文(E)excel 英文(E)pdf
10月入学
October Entrance
和文(J)excel 和文(J)pdf
英文(E)excel 英文(E)pdf
Note: (J)Japanese、(E)English